Tanpa Kelulusan PMR/SPM …Anda Juga berpeluang Mendapat Diploma dan Jaminan Kerjaya

31 Disember 2008… keputusan peperiksaan PMR tahun 2008 telah diumumkan… Beberapa peningkatan dari segi % pelajaran dapat dilihat.. .termasuk untuk matapelajaran yang diajar dalam bahasa Inggeris iaitu matematik dan Sains.

 

Di dada-dada akhabar.. dipamerkan gambar2 keriangan wajah2 pelajar yang berjaya memperolehi kejayaan yang cemerlang.. ..8A..9A dlll pelajar-pelajar yang kurang cemerlang/gagal …tiada gambar2 yang ditunjukkan…

 

Nasihat ikhlas saya untuk ibubapa dan pelajar-pelajar yang gagal dalam PMR ..janganlah merasa gusar dan bertindak seolah-olah..anda/;anak anda bakal tiada masa depan….

Sekiranya anda sememangnya tidak berminat dalam alam persekolahan berorientasikan akademik ini… pilihlah tempat-tempat belajar untuk bidang kemahiran. Yang disediakan oleh kerajaan pun banyak…. kursus otomotif, rekaan fesyen, rambut, masakan,perhotelan dll ..banyak sebenarnya peluang yang disediakan. Pilih aje pusat kemahiran kerajaan /swasta . Dan salah satunya antara Pusat Kemahiran Terbaik tentunya Kolej Unikop Cawangan Melaka yang telah melahirkan lebih daripada 1700 orang pelajar yang berkemahiran dengan memiliki sijil yang diiktiraf dan dikeluarkan oleh Kerajaan….Kementerian Sumber Manusia..

 

Syarat dalam bidang kemahiran ini umumnya adalah minat, boleh membaca dan menulis.

Peringkat permulaan mereka layak memperolehi taraf Sijil Kemahiran Malaysia ( SKM Tahap 1-3) . Dengan kelulusan tersebut mereka boleh memperolehi gaji bulanan tetap antara RM 800 – RM 1200 … Ini bukan satu dongengan atau cakap2 kosong tapi kenyataan…yang ramai tak tahu..

 

Berikanlah peluang kedua untuk mereka-mereka yang lebih minat program kemahiran… mereka boleh membuka perniagaan sendiri, bekerja makan gaji atau yang seronoknya mereka juga boleh belajar hingga ke peringkat Diploma /Ijazah..walau tanpa PMR,

Kementerian Sumber Manusia ada memberi peluang dan laluannya…

 

Buka-bukakanlah mata dan minda…

98 thoughts on “Tanpa Kelulusan PMR/SPM …Anda Juga berpeluang Mendapat Diploma dan Jaminan Kerjaya

  1. assalamualaikum..sye nk tnye..sye nie x belajar daa cme kerja sje skarang tpi msih dalam form 5 ..boleh kea sye memohon masuk kolej trsebut..ade x pendaftaran bulan ogos lepas raya tahun 2016..harap sya dapat maklum balas..

  2. Ermmmm…sya ada sijil kimpalan dan lesen 3g smaw tpi sya tak tahu mcm mna nak trus kan pembelajaran…boleh mnta penjelasan…klo mcm ada sijil nie masuk kat sna mcm mna yer…

  3. Saya tiada sijil apa2 langsung boleh ke memohon? Ada lagi untuk 2016 ini? dan bidang apa saja yang ada untuk wanita? Selepas belajar sijil apa yang kita dapat untuk pekerjaan nanti?

    • Jika adik syafika berumur diantara 15 hingga 45 tahun, adik boleh memohon. bagi tahun 2016, kemasukkan terdekat adalah pada bulan julai/ogos 2016.. kami tidak mengehadkan jantina dalam sesuatu kursus.. akan tetapi kebanyakkan golongan wanita memilih kursus sistem maklumat pentadbiran.. selain itu, kami juga menawarkan bidang kimpalan, automotif dan elektrik.. selepas tamat pengajian, pelajar akan memperoleh Sijil/Diploma Kemahiran Malaysia yang diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran

  4. assalamualaikum.. saya mempunyai anak buah yg tidak tamat beraekolahan..sevelum ini bersekolah pondok.adakah ada peluang untuk dia mengambil sijil kemahiran di kolej ini.

  5. Saya ingin sambung belajar..tapi saya bersekolah sampai tingkatan 2 ja..saya boleh membaca dan jugak menulis
    Dan saya jugak ada jugak pengalaman belbagai bidang..law saya dapat sungguh bertuah..tpi saya oku/oku pun fizikal jaa cuma tangan kanan
    Saya bagi tahu siap2..

  6. Nak tumpang tanya .. Saya ada sijil spm dan pmr .. Tapi tidak memuaskan boleh ke saya mohon sekali .. Dan macam mana saya hendak daftar

Leave a Reply

