Tanpa Kelulusan PMR/SPM …Anda Juga berpeluang Mendapat Diploma dan Jaminan Kerjaya

31 Disember 2008… keputusan peperiksaan PMR tahun 2008 telah diumumkan… Beberapa peningkatan dari segi % pelajaran dapat dilihat.. .termasuk untuk matapelajaran yang diajar dalam bahasa Inggeris iaitu matematik dan Sains.

 

Di dada-dada akhabar.. dipamerkan gambar2 keriangan wajah2 pelajar yang berjaya memperolehi kejayaan yang cemerlang.. ..8A..9A dlll pelajar-pelajar yang kurang cemerlang/gagal …tiada gambar2 yang ditunjukkan…

 

Nasihat ikhlas saya untuk ibubapa dan pelajar-pelajar yang gagal dalam PMR ..janganlah merasa gusar dan bertindak seolah-olah..anda/;anak anda bakal tiada masa depan….

Sekiranya anda sememangnya tidak berminat dalam alam persekolahan berorientasikan akademik ini… pilihlah tempat-tempat belajar untuk bidang kemahiran. Yang disediakan oleh kerajaan pun banyak…. kursus otomotif, rekaan fesyen, rambut, masakan,perhotelan dll ..banyak sebenarnya peluang yang disediakan. Pilih aje pusat kemahiran kerajaan /swasta . Dan salah satunya antara Pusat Kemahiran Terbaik tentunya Kolej Unikop Cawangan Melaka yang telah melahirkan lebih daripada 1700 orang pelajar yang berkemahiran dengan memiliki sijil yang diiktiraf dan dikeluarkan oleh Kerajaan….Kementerian Sumber Manusia..

 

Syarat dalam bidang kemahiran ini umumnya adalah minat, boleh membaca dan menulis.

Peringkat permulaan mereka layak memperolehi taraf Sijil Kemahiran Malaysia ( SKM Tahap 1-3) . Dengan kelulusan tersebut mereka boleh memperolehi gaji bulanan tetap antara RM 800 – RM 1200 … Ini bukan satu dongengan atau cakap2 kosong tapi kenyataan…yang ramai tak tahu..

 

Berikanlah peluang kedua untuk mereka-mereka yang lebih minat program kemahiran… mereka boleh membuka perniagaan sendiri, bekerja makan gaji atau yang seronoknya mereka juga boleh belajar hingga ke peringkat Diploma /Ijazah..walau tanpa PMR,

Kementerian Sumber Manusia ada memberi peluang dan laluannya…

 

Buka-bukakanlah mata dan minda…

Advertisements

132 thoughts on “Tanpa Kelulusan PMR/SPM …Anda Juga berpeluang Mendapat Diploma dan Jaminan Kerjaya

  1. assalamualaikum..sye nk tnye..sye nie x belajar daa cme kerja sje skarang tpi msih dalam form 5 ..boleh kea sye memohon masuk kolej trsebut..ade x pendaftaran bulan ogos lepas raya tahun 2016..harap sya dapat maklum balas..

  2. Ermmmm…sya ada sijil kimpalan dan lesen 3g smaw tpi sya tak tahu mcm mna nak trus kan pembelajaran…boleh mnta penjelasan…klo mcm ada sijil nie masuk kat sna mcm mna yer…

  3. Saya tiada sijil apa2 langsung boleh ke memohon? Ada lagi untuk 2016 ini? dan bidang apa saja yang ada untuk wanita? Selepas belajar sijil apa yang kita dapat untuk pekerjaan nanti?

    • Jika adik syafika berumur diantara 15 hingga 45 tahun, adik boleh memohon. bagi tahun 2016, kemasukkan terdekat adalah pada bulan julai/ogos 2016.. kami tidak mengehadkan jantina dalam sesuatu kursus.. akan tetapi kebanyakkan golongan wanita memilih kursus sistem maklumat pentadbiran.. selain itu, kami juga menawarkan bidang kimpalan, automotif dan elektrik.. selepas tamat pengajian, pelajar akan memperoleh Sijil/Diploma Kemahiran Malaysia yang diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran

  4. assalamualaikum.. saya mempunyai anak buah yg tidak tamat beraekolahan..sevelum ini bersekolah pondok.adakah ada peluang untuk dia mengambil sijil kemahiran di kolej ini.

  5. Saya ingin sambung belajar..tapi saya bersekolah sampai tingkatan 2 ja..saya boleh membaca dan jugak menulis
    Dan saya jugak ada jugak pengalaman belbagai bidang..law saya dapat sungguh bertuah..tpi saya oku/oku pun fizikal jaa cuma tangan kanan
    Saya bagi tahu siap2..

  6. Nak tumpang tanya .. Saya ada sijil spm dan pmr .. Tapi tidak memuaskan boleh ke saya mohon sekali .. Dan macam mana saya hendak daftar

  7. Boleh terangkan tak mcm mana boleh belajar hingga ke peringkat diploma/ijazah? sebab setahu saya diploma/ijazah memerlukan sijil SPM..

    • sijil kemahiran dijalankan mengikut tahap.. tahap 2 hingga tahap 3 (Sijil Kemahiran Malaysia), Tahap 4 (Diploma Kemahiran Malaysia), Tahap 5 (Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia). Tahap 5 sama taraf seperti ijazah di universiti lain. Jika encik nak ambil ijazah di universiti awam selepas tamat DKM dan syarat kemasukkan nye adalah perlu mempunyai SPM. Encik hanya perlu menduduki SPM secara persendirian dan mengambil subjek wajib sahaja

  8. askum, saya umur 31 dan sedg berkrja, saya ader spm. boleh ker saya memohon untuk kurusus ni? dan kursus ni boleh buat tak separuh masa bukan sepenuh masa?

  9. boleh saya tahu yuran yg perlu dibayar utk penginapan hostel, atau hostel disediakan itu percuma dan yuran² yg perlu dibayar?? apa kos² yg ditawarkan?

    • kursus yang kami tawarkan dan masih ade kekosongan adalah:
      – pengurusan pejabat
      – kimpalan
      – elektrik
      Yuran pendaftaran adalah sebanyak rm713.. bayaran minimum adalah sebanyak rm150 semasa pendaftaran. baki jelaskan dalam tempoh pengajian.. yuran pengajian boleh buat pinjaman PTPK..
      Utk hostel, bayaran deposit adalah rm300 dan bayaran bulanan sebanyak rm180

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s